Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Wednesday, August 25, 2010

HOSPITAL CHECK LIST

Kad Lawatan Bulanan (Check Up Card)
Blouse butang depan (3)
Kain batik (3)
Baju cantik untuk dipakai masa balik rumah
Baju sejuk butang depan
Socks (4) + Slippers
Extra panties (6)
Disposable panties (1set)
Blanket kecik Ibu (1) - optional
Nursing Bra (2)
Sanitary Pads (Pureen)
Towel besar + towel kecil
Majalah/Buku
Buku Himpunan Doa
Sejadah / Telekong
Berus Gigi/Ubat Gigi
Jamu
Bengkung Ibu / Barut Baby
Kamera / Video / Bateri kamera
Duit syiling utk telefon(public)
Reload pre-paid
Handphone Charger + 2 pin plug
Address Book
Air Selusuh/Minyak Angin
Bag plastic Baju Kotor
Sudu/Garfu untuk makan
Bekas Tupperware (simpan makanan x abis)
Bath gel / Shampoo / Facial Wash Ibu
Face cream/moisturizer
Hair brush / Clips / Hairband
Air Zam Zam
Buah Kurma / Kismis / Madu
Minyak telon / Minyak Yu Yee Cap Limau
Set baju baby (4)
Baby Diapers (3 helai)

Untuk Aqil Hakim

Baju Lengan Panjang (6)- lg 3
Baju Lengan Pendek (6) - lg 3
Singlet Bayi (4) - lg 2
Seluar Panjang Berstokin (6) - 1 dh ckup..
Seluar Panjang Tanpa Stokin (4) - lg 2
Seluar Pendek (4) - lg 2
Selimut Bertopi (1)
Selimut Tanpa Topi (2)
Barut (12)
Kain Lampin (1 set)
Topi Bayi (1)
Sarung Kaki (Booties) (5 pasang)
Sarung Tangan (Mittens) (5 pasang)
Bib / Lapik dada (2) - x perlu kot..
Stokin Lawa Untuk Jalan2 (2) - hold dlu..
Kasut Baby (1)
Tuala Muka / Lap / Sapu Tangan (10)
Tuala Mandi Bayi (2)
Lapik Plastik Untuk Menukar Baju/Diapers
(Plastic Changing Mat) (1)
Minyak Telon (1)
Drapolene Untuk Ruam Lampin (2)
Vaseline(Petroleum Jelly) Untuk Ruam Lampin (1)
Thermometer (1) – Optional
Minyak Limau Cap Yu Yee (1)
Syringe beri ubat boleh mintak kat klinik
Minyak Kembung/Sapu Urat Untuk Ibu
Vicks Vapour Rub 21st Century Perisa Strawberry
Zambuk untuk gigitan nyamuk, gatal2

Puting Botol Susu

Size S – 0 – 3 bulan
Size M – 3 – 6 bulan
Size L – 6 – 12 bulan
Size XL – 12 bulan ke atas
Puting X – 6 bulan ke atas (tak tumpah)

Wednesday, August 4, 2010

Pemakanan Dari Bayi

Ada perlbagai makanan yang dimakan oleh anak-anak orang Melayu yang bila saya mahu belikan untuk anak saya sebagai mempelbagaikan jenis hadiah habis hafazan setiap hari, setelah dibelek, tiada langsung tanda HALAL. Maka, jangan kita ingat kalau orang Melayu pegang, bermakna ianya HALAL. Maka, kita sendirilah yang kena periksa kehalalannya. Makanan yang terjamin HALAL adalah wajib untuk penghafaz quran. Jika seorang hafiz tidak boleh menghafal surah baru pada hari itu, dia akan berfikir tentang makanan yang di makan semalam atau sebelumnya jika ia menjadi faktor. Mereka rajin melakukan solat taubat dan solat sunat lain supaya tiada halangan dosa untuk menghafal surah baru. Maka kita boleh simpulkan bahawa sumber makanan serta kehalalan makanan tersebut adalah sangat penting untuk penjagaan otak. Makanan yang tidak halal menggelapkan hati dan menumpulkan daya ingatan.

Kali ini saya ingin berkongsi resepi saya pada sesiapa yang berminat. Ia sebenarnya khusus untuk ibubapa yang percaya akan makanan yang baik boleh membentuk minda anak kita yang baik. Apa yang diperlukan untuk resepi ini ada 9 perkara:

1) Kacang Badam (Almond)
Ia terkenal kerana kandungan minyaknya. Ia juga makanan yang diwajibkan untuk para hufaz dari negeri Timur Tengah. Saya juga diberitahu, orang Yahudi membiasakan anak mereka meminum susu badam suam pada setiap hari.

2) Kismis
Bahan ni memang orang kita dah kenal kebaikkannya hingga mereka boleh gelar kismis Minda.

3) Minyak Ikan
Saya guna jenama Pristin kerana kandungan Omega 3 - DHA dan EPAnya yang paling tinggi di pasaran Malaysia iaitu 5 kali ganda dibanding dengan yg rendah. Saya rasa semua ibu2 tahu akan kegunaan minyak ikan dalam membentuk otak bayi sebelum bayi lahir lagi.

4) Kurma
Ia satu buah yang tercatat dalam sejarah dimana Saidatina Maryam 'Alaihissalam ketika mahu melahirkan Nabi Isa 'Alaihissalam dirakam di dalam Al Quran;
'Dan gegarlah kearahmu batang pohon kurma itu, supaya gugur kepadamu buah kurma yang masak, maka makanlah dan minumlah serta bertenanglah hati dari segala yang merungsingkan. Al Quran (17) Surah Maryam (Ayat 25-26)

5) Madu
Madu kaya dengan fruktosa iaitu gula ringkas yang boleh diserap terus ke dalam darah untuk memberi tenaga segera. Para penyelidik menggelar madu sebagai agen untuk mencerdaskan otak. Sabda Rasulullah s.a.w. Barangsiapa yang menjilat Madu sebanyak tiga kali pagi setiap bulan, maka dia tidak akan terkena cubaan yang besar (penyakit yang berbahaya) (Riwayat Ibnu Majah)

6) Habbatus Sauda
Sabda Rasulullah s.a.w. "Tetaplah kamu dengan habbatus sauda kerana padanya adalah penawar segala jenis penyakit melainkan as Sam. Para sahabat bertanya "Ya Rasulullah, apakah itu as Sam..? Jawab Rasulullah s.a.w "As Sam itu adalah mati.."

7) Buah Tin
Allah berfirman "Demi buah Tiin dan Buah Zaitun, Demi Gunung Sinai dan Negeri (Makkah) yang dijadikan aman.." Al Quran (95) Surah At Tiin (Ayat 1).

Sabda Rasulullah s.a.w.
Makanlah kamu semua darinya (Buah Tin), sekiranya aku katakan sesungguhnya buah yang turun dari syurga maka aku kata 'inilah buahnya'. Ini kerana buah syurga tiada keraguan. Sesungguhnya ia boleh menyembuhkan penyakit buasir dan mendatangkan manfaat bagi sendi-sendi" Hadis riwayat Abu Daud, Abu Darda, Suyuti

8) Ekstrak Daun Zaitun Olive Oleo
Melancarkan penghantaran nutrien-nutrien dari bahan bahan diatas ke dalam darah dan seterusnya ke otak. Ia juga adalah anti bakteria, anti fungus dan anti virus. Resepi ini tidak memasukkan sebarang bahan awet selain dari ekstrak daun zaitun ini.

Pohon Zaitun adalah pohon yang diberkati seperti sabda Rasulullah s.a.w. "gunakan sari zaitun sebagai lauk pauk dan minyak, sesungguhnya ia berasal dari pohon yang diberkati' Riwayat at Tarmizi dan Ibnu Majah"

9) Air Surah Taha
Air biasa yang dibacakan AlFatihah (1 kali) dan Surah Taha, Ayat 1 - 23, 11 kali. Ia adalah makanan rohani yang akan melembutkan hati kanak-kanak degil dan melancarkan pemikiran mereka. Ia adalah doa Nabi Musa untuk memohon kebijaksanaan.

Lihat urat2 pada kacang badam.. ia mirip kepada rupa urat-urat otak kita. Saya pernah terbaca (lupa dimana), Ini adalah kejadian Allah untuk memberitahu kita kegunaannya pada manusia.

Badam, Kismis, Kurma dan Buah Tin di blender halus.

Tips : Habbatus Sauda dan Buah Tin di masukkan sedikit sahaja kerana jika terbanyak, ia akan menyebabkan 'funny taste'...tak sedap. Sukatannya, agak-agak saje. Boleh buat ikut suka tangan kita..

Monday, August 2, 2010

Tip berpuasa utk ibu hamil..

Dah mula puasa, bagaimana ya keadaan ibu2 di luar sana?

Ramai yang berkongsi dengan saya kebimbagan susu akan kering dan menjadi sedikit di bulan puasa ini. Ya, ini pun memang jadi kebimbangan saya juga.

Walau bagaimanapun, puasa sebenarnya tidak memberi kesan negatif pada penyusuan. Malah terdapat teori yang mengatakan dengan berpuasa, air susu akan menjadi lebih banyak/tidak berkurang kerana kurangnya kita kehilangan air badan melaui kencing, jadi air dalam badan akan dibekalkan kepada kilang susu.

Sebenarnya, seorang ibu menyusu tetap boleh menyusukan seperti biasa, selagi dia tidak mengalami dehidrasi. Kerana itu, amatlah disarankan ibu menyusu dan mengandung agar mengambil air yang cukup pada sebelah malam (dan waktu sahur) untuk memastikan keperluan cecair badan dipenuhi, dan menggantikan air yang sudah hilang semasa berpuasa.

Amat penting untuk menjaga dan mengawal dehidrasi daripada berlaku. Tanda-tanda berlakunya dehidrasi yang teruk:-

Berasa hendak pitam terutama selepas mengepam dan menyusukan bayi.
Berasa sakit kepala dan seperti hendak demam.
Air kencing menjadi pekat dan berbau kuat.
Terasa loya dan ingin muntah.
Rasa menggigil.
Berasa lemah dan sakit otot.
Mudah marah dan emosi yang tidak stabil.
Bagi ibu mengandung pula, selain di atas:

Pergerakan bayi yang tidak normal.
Berlakunya kontraksi.
Untuk mengelakkan dehidrasi yang teruk, amatlah penting untuk kita mengambil makanan/minuman yang mengandungi jumlah cecair yang banyak. Bagi ibu menyusu dan mengandung, sekurang-kurangnya 2liter air sehari diperlukan bagi menjaga keseimbangan bendalir badan.

Antara langkah untuk mengelakkan dehidrasi:-



Banyakkan pengambilan cecair.
Makan buah-buahan, bubur, sup dan makanan yang berkuah dan mengandungi air.
Kurangkan mengambil terlalu banyak gula dan garam kerana ia boleh menarik keluar air dari sel.
Mengambil vitamin C.
Berehat secukupnya.
Mengambil minuman Isotonic seperti Performance Drink.
Kenapa saya mencadangkan Performance Drink selain minuman isotonik lain? Kerana ia mengandungi kuantiti gula yang rendah berbanding minuman isotonik di pasaran, dan tidak berkarbonat.

Walau bagaimanapun, seorang ibu yang menyusu atau mengandung mesti sedar akan keistimewaan yang diberikan oleh Yang Maha Esa dalam menjalani ibadah puasa, yakni rukhsah atau keringanan sekiranya menghadapi kesulitan. Bukanlah satu benda yang baik untuk meneruskan puasa hingga menjejaskan kesihatan terutama anak yang disusui dan dikandung, kerana ‘hadiah’ dari-Nya sudah disediakan, dan anak itu lebih diutamakan haknya.

Antara petua dan tips lain bagi ibu menyusu di bulan puasa:

Banyakkan memakan kurma dan makanan penambah susu seperti sayuran hijau, oat, dan sebagainya.
Jangan skip sahur (lagipun sahur tu sunat).
Banyakkan sesi penyusuan dan mengepam, terutama di waktu malam dan waktu sahur.
Banyakkan bertenang.
Mengambil supplement seperti vitamin B complex.
Cuba makan dan minum sedikit-sedikit dan kerap pada waktu malam (takut bloated pula bila sekaligus).
Bawa sebotol air semasa jemaah terawikh dan minum sedikit antara rakaat2.
Banyakkan berdoa dan berfikiran positif.
Jangan berasa gusar atau bersalah bila terpaksa berbuka (dengan sebab2 yang kukuh, bukan sengaja berbuka dengan menjadikan alasan mengandung/menyusu) kerana kemuliaan seorang ibu yang diberi oleh-Nya, hak anak lebih diutamakan. Tidak ada faedah kalau ibu tega untuk berpuasa, sedangkan anak kehausan dan kelaparan. Walau bagaimanapun, lakukan semuanya untuk mendapat keredhaan Allah semata-mata, bukan untuk nampak mulia di mata manusia.

Selamat berpuasa dan berbahagia bersama anak tercinta!

Alhamdulillah...

Baby yg msh dlm perut mama...

Mama terasa bahagia hari ni
Smlm papa buka tafsir..n baca surah yasin besama mama..
Mama terharu..buat petama kalinya papa berbuat demikian
tanpa paksaan dari mama..baby jadi saksi..
Baby dgr kan papa baca smlm..
ya Allah syukur ku ke hadrat Mu ya Allah..
Semarakkan lah semangat itu ke dalam diri papa..
Mudah-mudahan ia berkekalan..

Amin..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...